Friday, January 21, 2011

Home » , , » Forgive everyone for the sake of ukhuwah.

Forgive everyone for the sake of ukhuwah.



Lumrah kalau kita kawan, mesti ada juga bergaduh dan aku tak terkecuali daripadanya. Kadang-kadang benda kecil pun boleh jadi besar. Entri ni bukan untuk menyentap hati sesiapa, tapi ini apa yang aku belajar. Experience is the best teacher oke. Bila dah bergaduh, ego kita memang dibina setinggi-tinggi langit ketujuh untuk meminta maaf. Hang tolak aku, aku tolak hang. Sampai bila nak berdamai? Tunggu kiamat baru nak damai? Tak salah rasanya kalau kita rendahkan ego kita atas dasar persahabatan yang dibina.


لا يحل لمسلم أن يهجر أخاه فوق ثلاث , يلتقيان فصد هذا ويصد هذا , وخيرهما الذى يبداء بالسلام


Maksudnya : Tidak halal bagi seorang Islam itu tidak menegur sapa saudaranya lebih daripada tiga hari, berjumpa keduanya maka berpaling seorang ke tempat lain dan seorang lagi ketempat lain. Yang lebih baik daripada dua orang ini ialah siapa yang memulakan salam.

Aku tak nafikan hati memang rasa marah, tabiat manusia kan? Kita dilarang untuk tidak berdamai lebih daripada 3 hari. Jadi gunakan sebaik-baik 3 hari tu untuk kita redakan marah dan lepas tu, let's us forgive and forget. Biarpun tu bukan salah kita, beralah lebih baik.

Senyum. 
Lupakan yang lalu.
Maafkan dalam keadaan mengabaikan apa yang berlaku.
It was a small matter. Yang berlarutan to be a big matter.

1 comment:

  1. Teringat pulak apa yg dr fadzilah kamsah pesan kat aku time gi seminar dia:
    1. Sebelum tidur, maafkan org yg dh bt salah kt kita / mengguris hati pada siang hari.
    2. Minta di ampunkan dosa JIRAN kita (x ramai org bt)
    3. Minta diampunkan dosa parents, kawan, guru

    -syihan@ http://spir0.blogspot.com

    ReplyDelete

Justin Guarini said,"Either positive or negative comments are good because it shows I am still relevant." So, leave your comment here :)