Saturday, October 9, 2010

Home » , » Tegur secara berhikmah, bukan memerli.

Tegur secara berhikmah, bukan memerli.


Spesies jenis tegur orang main perli perli. Spesies paling aku benci. Kau nak tegur orang, tapi perli orang - apa kes? Memang kadang kadang kesabaran memang memuncak bila kita tegur orang tu jenis tak makan saman. Tapi kau sendiri fikir, macam mana nak sampaikan sesuatu tu kalau kau sendiri tak sabar dan tak pandai jaga hati orang. Kesabaran mau tinggi, la beb.

Contoh, fenomena dekat sekolah aku. Biasalah kalau berkumpul. Mulut pot pot pet pet. Serupa macam ada konsert saja. Oke, aku kena tegur. Aku angguk. Aku senyum. Memang salah aku. Aku dah tak memberontak macam dulu, terus maki hamun kalau kena tegur. Aku dah 16, sudah boleh fikir agak matang. Tapi bila saja mula tegur dengan perli memerli ni, hati dah panas. Eh, apa kes ni? Berhikmah la sikit. Junior junior kena tegur, straight terus tanpa cover. Dan aku takkan salahkan diorang kalau tetiba diorang memberontak. Aku pernah rasa macam tu, rasa nak maki hamun terus. Tapi sebab agak ada sikit rasa hormat, pendam jaa.



Kau tak pernah ada dekat tempat orang kena tegur secara perli, dan kau takkan paham. Tegur secara berhikmah, sabar. Entri ini tak ada kaitan dengan yang hidup atau yang mati atau yang koma atau yang separuh sedar.

4 comments:

  1. aah.. btol tuh.. fell xbrape suke sgt kalo org suker perli.. :) :P

    ReplyDelete
  2. aq akan menegur org dengan cara buat lawak

    ia depend on situation.

    ReplyDelete
  3. haha, kalo akk nk rasa sakit hati, tgk la kalau org tu mmg dari dulu jenis marah2 kalo tegur..

    ReplyDelete

Justin Guarini said,"Either positive or negative comments are good because it shows I am still relevant." So, leave your comment here :)