Saturday, August 21, 2010

Home » » Isu nama Guan Eng dalam khutbah Jumaat.

Isu nama Guan Eng dalam khutbah Jumaat.

The Utusan Malaysia’s front-page headline today “Nama Guan Eng ganti Agong – Disebut dalam doa khutbah Jumaat: Umno Pulau Pinang bantah” is the most irresponsible act in the history of Malaysian journalism – utterly baseless, a mischievous and dangerous incitement to religious hatred, tension and discord in plural Malaysia and goes against all the principles and values espoused by 1Malaysia.

Aku rasa macam khutbah Jumaat ni macam dah dipermainkan. Macam headline Utusan Malaysia. Kalau yaa pun nak post pasai berita tuh, pada-pada ah headline tu. Tercabar,nampak macam menghina. Sangatlah tak bermaruah headline tu.

Yang menimbulkan isu disini ialah statement Menteri Pertahanan, Dato Seri Zaid Hamidi. Kerajaan Pulau Pinang, melalui Ahli EXCO yang bertanggung jawab atas urusan agama Abdul Malik Abul Kassim menafikan sekeras kerasnya tentang penggunaan nama Yang Berhormat Ketua menteri Lim Guan Eng dalam dua khutbah bagi menggantikan nama Yang di Pertuan Agong. Buktinya pihak Jabatan Agama Islam Pulau Pinang menyediakan sendiri teks untuk khutbah Jumaat. Dikeluarkan teks khutbah untuk sebulan dan belakang teks tu siap ada tarikh lagi untuk dibaca para khatib. Cuma sebilangan saja yg ada teks sendiri.

Aku tak lah komen apa apa. Bawah umur lagi. Kang tak pasal aku kena sumbat jail. Keluar pulak headline; Budak bawah umur cakap politik.

p/s: National leaders must always remember that in the era of globalisation and information technology, the whole world is watching what is happening in the country.

5 comments:

  1. next headline

    SMKA AL IRSHAD SEKOLAH ANGKAT KERAJAAN NEGERI LATIH PELAJAR BERPOLITIK

    hahahha.
    adoii. dorg ni tah pa pe je.. "-.-

    ReplyDelete
  2. tu r kn..nma msjid dkt area kmpung aku pon disebot...

    ReplyDelete
  3. semuanya kena berfikir unt maju k....
    apa2 pun kenalah bfikiran yg positif hidup mesti ada wawasan baru lah cerah masa depan klu asyik tmenung je pun bmasalah jgn lah mcm bagus sebenarnya masa2 yg mdtg semuanya adalah penuh dgn onak dan duri jadi fikir2 lah.....

    http://www.hyprobulks.com/ngah-stream
    mudah senang mewah murah mampu lumayan 100%

    ReplyDelete
  4. sama2 kita berfikir dimana benarnya.....

    apa2 pun kenalah bfikiran yg positif hidup mesti ada wawasan baru lah cerah masa depan klu asyik tmenung je pun bmasalah jgn lah mcm bagus sebenarnya masa2 yg mdtg semuanya adalah penuh dgn onak dan duri jadi fikir2 lah.....

    http://www.hyprobulks.com/ngah-stream
    mudah senang mewah murah mampu lumayan 100%

    ReplyDelete
  5. hmmm....nice comment..i love the way you see the world.. unbiased...congrats for a wonderful mind...by the way,make way to my blog ya...and feel free to be my follower..i'd be glad to have you...thank you...see you soon...i've tried to be your follower,but the google connect is stuck,i dont know why...but,you can be my follower and we can still keep in touch

    ReplyDelete

Justin Guarini said,"Either positive or negative comments are good because it shows I am still relevant." So, leave your comment here :)