Saturday, August 14, 2010

Home » » Apabila seorang manusia hanya berbadan dan kepala.

Apabila seorang manusia hanya berbadan dan kepala.


Bayangkan lahir tanpa lengan. Tak ada tangan untuk memegang apa yang kita suka, tidak ada pengalaman sentuh barang or somebody even parents kita, tak ada cara untuk mengangkat atau membawa something or nak peluk parents kita pun tak pernah. Berapa lebih sukar hidup kalau korang hidup tanpa lengan dan tangan? Atau bagaimana dengan kaki? Bayangkan korang tak ada kaki lengan dengan kaki. Tidak ada kemampuan untuk menari, berjalan, berlari, atau bahkan berdiri.

Nick Vujicic - pronounced 'Vooy-Cheech'. Lahir pada tahun 1982 di Brisbane, Australia, tanpa penjelasan perubatan atau amaran, Nicholas Vujicic datang ke dunia tidak bertangan atau berkaki. Bayangkan perasaan orang tuanyaa ketika mereka melihat anak lelaki mereka pertama bayi yang baru lahir untuk pertama kalinya, hanya untuk menemukan dia apa itu dunia, tidak sempurna dan tidak normal.

Seorang anak tanpa tangan dan kaki bukan sesuatu yang Dushka Vujicic, jururawat, dan suaminya Pendeta Boris Vujicic sudah menunggu. Bagaimana anak mereka akan hidup bahagia dan normal? Apa yang boleh dia melakukan atau menjadi ketika hidup? Tetapi orang lain tahu bahawa ini bayi tanpa tangan yang indah ini suatu hari akan menjadi orang yang akan memberi inspirasi dan memotivasikan manusia dari semua kalangan.

Sepanjang masa kecilnya, Nick tidak hanya berhadapan dengan masalah di sekolah dan remaja seperti buli dan masalah harga diri, tetapi juga berhadapan dengan depresi dan kemurungan. Dia terus-menerus mempersoalkan mengapa dia berbeza daripada semua anak-anak lain di sekelilingnya, mengapa dia yang lahir tanpa lengan dan kaki. Dia mempersoalkan apakah tujuan hidup dan adakah hidup mempunyai tujuan dengan keadaan dirinya yang tanpa lengan dan kaki. Menurut Nick, kemenangan atas perjuangannya sepanjang perjalanan, serta kekuatan dan semangat dia untuk hidup boleh dikreditkan kepada iman dalam Tuhan. Keluarganya, teman-teman banyak yang telah mendorong dia.

Setelah bersekolah, Nick meneruskan pengajian dan memperoleh gelaran Sarjana dua kali ganda, jurusan Akauntansi dan Perancangan Kewangan dari Universiti Griffith di Logan, Australia. Pada usia 19 tahun, Nick bermula untuk memenuhi impiannya untuk mendorong orang lain melalui motivasi. "Saya sudah dapat tujuan kewujudan saya, dan juga tujuan keadaan saya. Ada tujuan mengapa anda dalam keadaan ini". Nick sepenuh hati percaya bahawa ada tujuan dalam setiap perjuangan kita masing-masing dalam menghadapi hidup kita, dan bahawa sikap kita terhadap perjuangan mereka serta percaya dalam Tuhan dapat menjadi kunci untuk mengatasi cabaran yang kita hadapi.

Sekarang, pada usianya 27 tahun, pemuda tanpa tangan dan kaki ini yang telah mencapai sesuatu yang lebih daripada kebanyakan orang capai dalam seumur hidup. Nick baru-baru ini melakukan langkah besar dari Brisbane, Australia ke California, Amerika Syarikat, di mana dia ialah Presiden sebuah pertubuhan bukan untung antarabangsa; Life Without Limbs, dan juga mempunyai syarikat motivasinya sendiri; Attitude Is Altitude. Sejak motivasi pertamanya ketika dia berusia 19, Nick telah mengelilingi dunia, berkongsi cerita dengan berjuta-juta orang, berbicara kepada pelbagai kumpulan yang berbeza seperti pelajar, guru, pemuda, pengusaha dan semua peringkat manusia. Dia juga menceritakan kisahnya dan juga ditemubual di pelbagai program televisyen di seluruh dunia.

Hargai diri anda yang sedia ada ini meskipun anda lahir tanpa tangan, mata, kaki mahupun mulut. Bagi yang sempurna fizikal dirinya, lihat dalam hati anda, adakah anda sempurna? Kadang kala, orang yang tidak sempurna fizikalnya, lebih sempurna dalamannya daripada kita yang sempurna fizikalnya. Allah mencipta sesuatu itu, ada hikmahnya. Allah menguji hamba-Nya mengikut kemampuan hamba-Nya, ujian untuk kita daripada Allah bukti Allah mengasihi dan menyayangi kita. :)

1 comment:

Justin Guarini said,"Either positive or negative comments are good because it shows I am still relevant." So, leave your comment here :)